سئو گوگل چیست

سئو SEO چیست؟ سئو سایت به زبان ساده + مزایا و کاربردها وبلاگ تسمینو

از آن جایی که گوگل مدام در حال به روز رسانی الگوریتم هایش است، دیر یا زود روش سئو کلاه سیاه شناسایی می شود و بهتر است در استفاده از این روش بسیار احتیاط کنید. مقاله سئو کلاه سیاه چیست؟ را بخوانید تا با این تکنیک و روش های آن بیشتر آشنا شوید. علاوه بر آن، هزینه تبدیل یک فرد به مشتری از طریق سئو بسیار کمتر از سایر روش های بازاریابی است و اعتماد کاربر را راحت تر جلب خواهد کرد. همچنین جستجو با موبایل نسبت به سایر دستگاه ها سهمی بیش از 50 درصد را دارد، در نتیجه بسیار مهم است تا وبسایتتان برای دیده شدن در موبایل بهینه باشد. هم‌راستابودن با جدیدترین پدیده‌ها باعث می‌شود که سایت از رقابت عقب نماند و هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو بهینه باشد.

روش دوم کرالر، url و آدرس فهرست شده در سایت مپ را پیدا می‌کند و به وسیله آن به صفحات دیگر راه می یابد. عبارت SERP مخفف Search Engine Results Page می‌باشد که معنای آن صفحه نتایج موتورهای جستجوگر است. در حقیقت این عبارت به صفحاتی گفته می‌شود که به عنوان نتایج مربوط به موضوع سرچ شده توسط کاربر که در موتور جستجو به دنبال آن است، به او نشان داده می شود. به بیان دیگر اگر بخواهیم در این باره واضح تر توضیح دهیم می‌توانیم این طور بگوییم که سئو به معنای رسیدن به صفحات اول گوگل در SERP است. تمام این کارها باعث می‌شود تا از کاهش رتبه وب سایت شما در نتایج صفحات جستجو جلوگیری شود.

تنها 2 تا 3 درصد کاربران از صفحه اول جستجو بیشتر می روند و صفحات دوم یا سوم را می بینند. بنابراین با کمی بهبود در رتبه بندی گوگل می توانید ترافیک بیشتری را به سایت خود هدایت کنید. بر اساس آماری که از سایت smartinsights منتشر شده است؛ در جهان، بیشتر از 6 میلیارد سرچ در روز انجام می شود. به همین دلیل است که بسیاری از سایت ها به دنبال سئو و دیده شدن بهتر در گوگل هستند. سئو یکی از عوامل کلیدی در آنلاین مارکتینگ است زیرا کاربران برای یافتن سایت های مورد نظرشان جستجو می کنند.

باید بدانید که اگر بهترین سایت را هم از نظر امکانات و رابط کاربری طراحی کنید ولی آن را سئو نکرده باشید، در نهایت نمی‌توانید کاربران را به سایت خود جذب کنید. بر این اساس ممکن است علیرغم طراحی خوب و با کیفیت سایتتان با شکست مواجه شوید. همانطور که اشاره شد، موتورهای جستجو روز به روز در حال تغییر و تحول هستند. بنابراین بروز بودن اطلاعات در این زمینه برای سئو کاران امری ضروری خواهد بود. این روزها بازار صحبت از سئو (SEO) بسیار داغ است، چراکه کسب و کار‌های آنلاین متوجه شده اند که یکی از مهم‌ترین کانال‌های بازاریابی دیجیتال و کسب درآمد آنلاین ، سئو است . در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که اصلا سئو یا همان بهینه سازی سایت برای موتور‌های جستجو چیست و چه کاربرد هایی دارد.

داخل صفحه نتایجی که براش نشون داده می‌شه روی سایت دلخواهش کلیک می‌کنه و واردش می‌شه. با کمک سئو افراد بیشتری از حضور ما و کسب و کار ما مطلع می‌شن و از سایت ما بازدید می‌کنن. تفسیر سمت کاربر یا Client-Side Rendering به تفسیر اطلاعات و تبدیل فایلهای html به اطلاعات قابل مشاهده توسط کاربران در مرورگر گفته می‌شود. در این زمان هنگامی که شما وارد یک وب سایت می‌شوید و از آن بازدید می‌کنید مرورگر شما فایل‌های html را از سرور دریافت کرده و خودش آنها را به محتواهایی که برای شما قابل مشاهده باشند تبدیل می‌کند. به بیان دیگر زبان css زبانی برای توصیف کردن شیوه ارائه صفحات یک وب سایت است. زبان CSS مخفف عبارت Cascading Style Sheets می‌باشد و برای به وجود آوردن تغییراتی در اسنادی که به وسیله زبانهای نشانه گذاری مانند زبان html نوشته شده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بسیار مهم است که بدانید برای هر سایت و برای هر کسب و کاری قیمت خدمات سئو متفاوت است و نمی توان یک قیمت گذاری را برای انواع سایت ها انجام داد زیرا سئو یک محصول نیست. ما در نیک مارکتینگ در سال 1402 با قیمت پایه 8 میلیون تومان سئو را در قراردادهای 6 تا 12 ماهه انجام می دهیم. در صورتی که می خواهید در مورد قیمت سئو بیشتر بدانید قیمت سئو + تعرفه و هزینه سئو سایت در سال 1402 را مطالعه کنید. بخش دیگری از بک لینک ها به سینگال هایی گفته می شود که از شبکه های اجتماعی دریافت می کنید. به جز بحث سئوی وب، فعالیت در شبکه های اجتماعی باعث می شود تا برندسازی کنید و از همان شبکه ها هم به طور جداگانه ترافیک دریافت کنید.

از مشتریان خود بخواهید که نظرات مثبت خود را در گوگل ثبت کنند و به نظرات، چه مثبت و چه منفی، پاسخ دهید. این کار نشان می‌دهد که شما به بازخوردها اهمیت می‌دهید و باعث اعتماد بیشتر مشتریان می‌شود. محتوایی تولید کنید که نشان‌دهنده تخصص (Expertise)، اعتبار (Authoritativeness) و قابل‌اعتماد بودن (Trustworthiness) شما باشد. محتوای خود را با کلمات کلیدی محلی بهینه کنید و موضوعاتی را پوشش دهید که برای کاربران منطقه شما جذاب است. این سه عنصر اطلاعات کلیدی کسب‌وکار شما هستند که در فهرست‌های محلی، سایت‌های بررسی و پروفایل‌های آنلاین دیده می‌شوند.

با افزایش محبوبیت پادکست‌ها (Podcasts) و ویدئوهای کوتاه (Short-form Videos)، کاربران بیشتر به دنبال دریافت اطلاعات در قالب‌های دیداری و شنیداری هستند. الگوریتم‌های گوگل اکنون می‌توانند محتوای ویدئویی را تحلیل کنند و حتی بخش‌های خاص آن را به کاربران پیشنهاد دهند. استفاده از زیرنویس (Subtitles)، توضیحات متنی (Transcript) و کلمات کلیدی در ویدئو می‌تواند باعث افزایش رتبه‌بندی شود. یوتیوب (YouTube SEO) نیز در سال ۲۰۲۵ به یکی از قوی‌ترین ابزارهای جذب ترافیک ارگانیک تبدیل شده است. اما اگر سایت شما به اصول سئو پایبند نباشد، ممکن است این نوسانات به ضرر آن تمام شود.

هرچه وب سایتتان از دید کاربران کارآمدتر و مفیدتر باشد، ترافیک و بازدید بیشتری دریافت خواهید کرد؛ و این به معنی ارتقای رتبه شما در موتورهای جستجو است. نوشتن یک محتوای ساده اما سرشار از نکات مفید برای کاربران با رعایت علائم نگارشی، پاراگراف‌های کوتاه، متون جذاب، ارتباط صمیمانه با کاربر تا حد زیادی در فرایند سئو داخلی به شما کمک می‌کند. یک سایت بدون نداشتن سئو هرگز در نتایج موتورهای جستجو رشد نمی‌کند و محکوم به نابودی و شکست نیز خواهد بود. اگر شما هم جز افرادی هستید که می‌خواهید کسب و کار پررونقی از طریق سایت خود داشته باشید حتماً برای سئو سایت خود ارزش زیادی قائل شوید. می توانیم بگوییم که مهمترین هدف سئو ؛ کمک به سایت ها برای کسب رتبه های بهتر در نتایج طبیعی موتور های جستجو و همچین بهبود ارتباط بین صفحات و کلمات کلیدی سرچ شده توسط کاربران است.

زیرا این فرآیند به ارائه پر اهمیت‌ترین عواملی که با صفحه، افزایش اهمیت آن در صفحه نتایج جستجو و رتبه بندی آن، مرتبط هستند پرداخته است. «بک‌لینک یا لینک خارجی» (Backlink | Inbound Link) به لینکی گفته می‌شود که وب‌سایت‌های دیگر به طرف وب‌سایت شما ایجاد می‌کنند. بک‌لینک‌های هر وب‌سایت به‌عنوان یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی مستقیم در سئو در نظر گرفته می‌شود چون در حقیقت اعتبار و کیفیت محتوای وب‌سایت شما را تایید می‌کنند. بنابراین وب‌سایت‌هایی که بک‌لینک‌های بیشتر و باکیفیتی از وب‌سایت‌های معتبر و مرتبط دریافت کرده‌اند در رتبه‌های بالاتری در صفحه نتایج قرار می‌گیرند. وب‌سایت با نمایش در این بخش فضای بیشتری از serp را اشغال می‌کند که این موضوع اثر بسیار مثبتی روی «نرخ کلیک» (Click Through Rate) طبیعی صفحه دارد. برای فهم قصد کاربر از جستجو به کلمه کلیدی مورد استفاده او توجه و نتایج حاصل از آن را در serp بررسی کنید.

به عنوان مثال زمانی که شما یک محتوای جدید تولید می‌کنید و عبارت کلیدی آن را چندین بار در محتوای خود تکرار می‌کنید در اصل به گوگل نشان می‌دهید که محتوایی که در حال تولید آن هستید در مورد کلمه کلیدی است که چندین بار در مقاله شما تکرار شده است. موتورهای جستجو بر روی هر کدام از این ملاک‌ها و فاکتورها با توجه به موضوعی که شما به دنبال آن هستید به صورت متفاوتی تاکید می‌کند. به عنوان مثال در زمان جستجوی اخبار و موضوعات روز، جدید بودن محتوا مهمترین و اساسی‌ترین ملاک و معیار در رتبه بندی صفحات محسوب می‌شود. این در حالی است که در زمان جستجوی معنی یک واژه در لغت نامه‌ها دیگر تاکیدی بر به روز و تازه بودن محتوا وجود ندارد. برای اینکه در زمان جستجوی موضوع مورد نظرتان مناسب‌ترین و مرتب‌ترین اطلاعات به شما نمایش داده شود، الگوریتم‌های موتورهای جستجو از معیارها، فاکتورها و ملاک‌های بسیار زیادی استفاده می‌کنند.

به زبان ساده‌تر سئو به مجموعه فرایندهایی گفته می‌شود که به یک وبسایت کمک می‌کند در نتایج جستجوها رتبه‌های بالاتری کسب کند. قبل از اینکه شروع به یادگیری سئو وب کنید، به شما توصیه می کنیم تا دور و برتان را پر از کتاب ها و دوره های آموزشی سئو سایت یا بهینه سازی موتورهای جستجو نکنید. بهتر است از یک یا دو منبع معتبر و ترجیحاً انگلیسی زبان، آموزش خود را شروع کنید. لزوماً سایتی که بیشترین هزینه را روی سئو انجام می دهد در رقابت برنده نخواهد بود. برای اینکه بتوانید از رقبایتان پیش بیوفتید باید علاوه بر تسلط بر انواع سئو، برای سئوی وبسایت خود استراتژی داشته باشید. استراتژی سئو پروسه ای است که در آن شیوه تعامل سایتتان را موتورهای جستجو مشخص می کنید که شامل دو بخش طراحی نقشه و شناخت هدف نهایی می شود.

سرعت بالای صفحات و ریسپانسیو بودن برای موبایل هم روی User Experience تأثیر مثبت می‌گذارند. به این دلیل به این نوع سئو، سئو تکنیکال گفته می شود که هیچ ارتباطی با محتوای واقعی وب سایت یا با ارتقاء جایگاه وب سایت ندارد و هدف اصلی آن، بهینه سازی زیرساخت های یک وب سایت است. افرادی که سئو را به معنای واقعی کلمه درک کرده باشند، متوجه می‌شوند که انجام سئو به چه میزان برای رشد کسب و کارها اهمیت دارد. اشخاصی که به این موضوع رسیده‌اند برای پیشرفت در کار خود امور سئو سایت خود را برون‌سپاری کرده و از متخصصین سئو کمک می‌گیرند. توضیحات متا که زیر لینک و عنوان اصلی درج می‌شود، کاربر را به محتوای درون پیج آگاه می‌کند، پس این توضیحات باید خوانا، منطقی و چکیده‌ای از محتوای کلی صفحه شما باشد.

حال که به سوال اهمیت سئو برای چیست پاسخ دادیم بریم تا به ادامه مطلب برسیم. امروزه با پیشرفت چشم گیر تکنولوژی و با روی کار اومدن موبایل ها و تبلت های هوشمند تقریبا هر شخصی برای خود یک کامپیوتر شخصی دارد ، همین موضوع باعث شده تا افراد برای برطرف کردن کوچک ترین نیاز های خود به سرچ در موتورهای جستجو روی بیاورند. از همین رو موتور های جستجو روز به روز الگوریتم های خود را توسعه داده تا بتوانند بهترین نتایج را به کاربران خود نمایش دهند. حال فرض کنید که کاربران زیادی کار شما رو تکرار کنند حال اگر این سایت در اون کلمه اگر به فرض جایگاه ۵ گوگل بوده، الگوریتم RankBrain به اون جایگاه بهتری خواهد داد. سئو یا همان بهینه سازی برای موتورهای جستجو، برای بهبود کیفیت عملکرد سایت ها بر پایه الگوریتم های سرچ انجین ها انجام می شود تا از این راه بازدید کنندگان بیشتری از سایت دیدن کنند.

نرخ تبدیل به درصدی از کاربران و بازدیدکنندگان وب سایت شما گفته می‌شود که عمل مورد انتظار شما را انجام داده‌اند. به عنوان مثال اگر ملاک تبدیل مد نظر شما خرید یک بسته آموزشی باشد و از مجموع ۱۰۰ کاربری که وارد وبسایت شما شده‌اند ۱۰ نفر از آنها این بسته آموزشی را خریداری کنند، نرخ تبدیل برای شما ۱۰ درصد خواهد بود. موتورهای جستجو مانند گوگل نتایج بدست آمده را طبق الگوریتم‌های خاصی در یک لیست قرار می‌دهند. امروزه موتورهای جستجوگر بسیار زیادی مانند یاهو، بینگ و گوگل وجود دارند که شناخته شده‌ترین آنها گوگل است. تبلیغات گوگل در واقع به این معنی است که وب سایت شما در صفحه اول گوگل به نمایش گذاشته می‌شود و بابت آن شما هیچ گونه هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید؛ اما با هر کیلکی که بر روی لینک سایت شما در صفحه اول گوگل می شود، هزینه‌ای از شما کسر خواهد شد. میزان هزینه‌ای که شما بابت هر کلیک به گوگل می‌پردازید با توجه به تعداد رقبا سنجیده می شود.

زبان برنامه نویسی Javascript بر خلاف نامش، هیچ گونه ارتباطی با جاوا ندارد و یک زبان مستقل به شمار می‌رود. از جاوا اسکریپت برای کد نویسی پیشرفته مانند پرینت‌گرفتن تاریخ و زمان و همچنین ساخت تقویم که به وسیله زبان html امکان پذیر نیست، استفاده می‌کنند. توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که زبان جاوا اسکریپت با زبان جاوا هیچگونه ارتباطی ندارد و دو زبان کاملاً متفاوت و مستقل نسبت به یکدیگر هستند. یکی دیگر از زبان‌های برنامه نویسی که در ساخت بازی‌های ویدیویی، پلاگین ها، ساخت نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های تلفن‌های همراه هوشمند از آن استفاده می‌شود، Java است. اما این موضوع تنها در شرایطی اتفاق می‌افتد که ۲ بازدید با یک ip مشابه در فاصله زمانی مشخصی بین یک روز تا یک هفته اتفاق بیفتد در این صورت است که دو بازدیدکننده برای سایت ثبت خواهد شد.

استفاده از کلمه کلیدی مناسب در عنوان‌ها و متن می‌تواند به بهبود رتبه صفحه شما کمک کند. توزیع کلمات کلیدی باید بگونه‌ای باشد که هم گوگل کلید واژه مورد نظر محتوای شما را متوجه شود و هم اینکه خوانایی آن برای کاربر جذاب باشد و از خواندن آن لذت ببرد. بسیاری از سئوکارها از نرم‌افزارها و ابزارهای به‌خصوصی برای یافتن این کلمات کلیدی بهتر کمک می‌گیرند. در دنیای دیجیتال امروزی، رقابت برای جلب توجه کاربران اینترنت به شدت افزایش یافته است و حضور موثر در نتایج موتورهای جستجو به یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت کسب‌وکارهای آنلاین تبدیل شده است. سئو به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا محتوای خود را به گونه‌ای ارائه دهند که هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران جذاب و مفید باشد. اعتبار دامنه یا Domain Authority یک امتیاز در رتبه بندی موتورهای جستجو است که به وسیله شرکت نرم افزاری ماز به وجود آمده است.

برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله 10 تکنیک سئو کلاه سیاه که توسط گوگل معرفی شده و موجب جریمه سایت می‌شوند را مطالعه کنید. تجربه کاربری؛ کلیدواژه‌ای است که گوگل تاکید زیادی بر آن دارد و این تجربه تنها به کیفیت محتوا وابسته نیست. فاکتورهای متعددی مانند سرعت نمایش صفحه، خوانایی و دسترسی به محتوا، اعتبار سایت و نویسنده و … می‌توانند بر تجربه و رضایت کاربر تاثیرگذار باشند. درست است که این روشها شاید در مدتی نتیجه بدهد ولی هر لحظه ممکن است با یک آپدیت گوگل تمام رتبه های شما یک شبه از دست برود و تمام هزینه شما سوخت شود. عوامل زیادی تعیین می کنند که راهکارهای سئو با چه سرعتی به نتیجه برسند. اگر وب سایت جدیدی طراحی کرده اید و از یک نام دامنه جدید که قبلا مورد استفاده قرار نگرفته است استفاده می کنید احتمالا نتیجه گیری از سئو سایت برای شما مدتی طول بکشد.

اگر موتورهای جستجو استفاده از Cloaking را درون یک وب سایت تشخیص دهند آن وبسایت را پنالتی می‌کنند. نکته‌ای که در این مورد باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که رنکینگ و رتبه بندی وب سایت‌ها در صفحات نتایج جستجو در واقع ترتیب نمایش محتویات ایندکس شده در این صفحات است. این فهرست از مرتبط‌ترین نتایج آغاز می‌شود و به نامرتب‌ترین نتایج خاتمه می‌یابد. ربات‌ها و خزنده‌های موتورهای جستجو با جمع آوری چند صفحه از وب سایت کار خود را آغاز می‌کنند و با دنبال کردن لینک‌هایی که درون این صفحات وجود دارند به آدرسهای جدید دسترسی پیدا می‌کنند. در طول این فرایند ربات‌ها و خزنده‌ها محتواهای جدید را پیدا کرده و آنها را ایندکس کرده و در دیتابیس خود بایگانی می‌کنند. زمانی که یک کاربر از جایی غیر از دامنه وب سایت شما، به آن دسترسی داشته باشد یک بازدید یا Visit برای وب سایت شما ثبت می‌شود.

بلکه نوعی نگرش به محیط وب و تولید محتوا و شکلی متفاوت از حضور در فضای آنلاین است. تشکر از مقالات خوبی که جدیدا در سایت میذارید و چه خوب میشد اگه مقالات مثل قبلا به صورت دوره ای بود یعنی مثلا یه دوره مقالات در زمینه سئو . البته چند وقته سایت شما آموزش مجازی جدیدی هم ارائه نداده و بیشتر روی دوره‌های تخصصی تمرکز کرده که متاسفانه به دلیل هزینه بالا ، خیلی‌ها توان شرکت در دوره‌های تخصصی را ندارند . همواره یک سری از قوانین و الگوریتم‌های گوگل هستند که متخصصان این امر آنها را جمع‌آوری کرده و بعد از آزمون و خطا، توانسته‌اند از گوگل تایید بگیرند. بنابراین بهتر است که شما نیز این قوانین را آموزش دیده و آنها را پیاده‌سازی کنید؛ سپس می‌توانید دانش خود را بروز نمایید. جواب دادن به سوال سئو چیست آسان است اما بدون اطلاع از نکات و روش‌های آن، سئو را در ذهن شما به یک افسانه تبدیل شود.


https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/